Tack för en bra konferens!

Den 31 januari till 2 februari samlades Svenska Rugbyförbundet och föreningarna för årets konferens. Tidigare har vi kallat detta för föreningskonferens, men eftersom vi i år hade ett särskilt fokus på strategi och utveckling, kändes det mer passande att kalla den för strategikonferens. Helgen ägde rum på Bosön, där vi även delade lokaler med en medicinsk utbildning, ICIR2 arrangerad av World Rugby.

Fredagen

Konferensen inleddes på fredagskvällen med en gemensam middag kl. 17.00, följt av en samling där alla hälsades välkomna. Representanter från förbundsstyrelsen presenterade sig, och på plats under helgen fanns Anders Blixt (kassör), Lina Olausson (sekreterare), Monica Häljestig (suppleant) och Patrik Holm Thisner (suppleant). Därefter gav Svenska Rugbyförbundets generalsekreterare, Neil Johnson, en nulägesrapport där han berättade om antalet anställda, volontärer, ungdomsrugbyns tillväxt och aktuella förändringar inom idrottsvärlden.

Ett viktigt ämne för kvällen var serierna 2025. Tävlingskommittén (TK) och styrelsen bad om ursäkt för att det tidigare förslaget inte hade förankrats tillräckligt i klubbarna och betonade vikten av att vi tillsammans hittar en lösning. TK består i nuläget av endast en person, och deltagarna uppmuntrades att själva engagera sig eller tipsa om andra som kan bidra. Diskussionen påbörjades i grupper och fortsatte under söndagen. Kvällen avslutades runt kl. 21.00, men för de som orkade blev det lite avkoppling med något gott att dricka och Six Nations på tv.

Lördag – Strategi, erfarenhetsutbyte och föreningsutveckling

Lördagen inleddes med Anders Blixts reflektioner över det gångna verksamhetsåret. Därefter tog valberedningen vid och presenterade vilka i styrelsen som står till förfogande för nyval. Under hela helgen fanns valberedningens representanter på plats för att samtala med deltagarna och samla in synpunkter inför sitt förslag.

Ett stort fokus för dagen var Svenska Rugbyförbundets strategi för 2030, där styrelsen presenterade sina tankar och visioner för framtiden. Efter en kort fikapaus fick vi höra “case studies” från olika föreningar, där Hammarby IF, Pingvin RC, Göteborg RF och Stockholm Sharks delade med sig av sina utmaningar, framgångar och erfarenheter. Stort tack till er för era bidrag!

Efter lunch höll Gunnar Mattiasson en workshop om föreningsutveckling, där föreningarna fick diskutera och utbyta idéer. Gunnar betonade att detta bara var en första introduktion och att vi ser fram emot att se hur klubbarna tar med sig dessa insikter hem. Dagen avslutades med en inspirerande presentation av Alex Laybourne, förbundskapten för herrarnas 15-mannalag, där han berättade om hur landslaget arbetar och vad som krävs för att bygga ett framgångsrikt landslag.

Kvällen bjöd på middag och ytterligare möjligheter att umgås, samt självklart mer Six Nations – även om det ryktades att vissa smög iväg för att kolla på Mello också.

Söndag – Elitsatsning, domarutveckling och seriefrågan

Söndagens program inleddes med Oriol Ripol, Svenska Rugbyförbundets elitansvarige, som berättade om det pågående arbetet med att förbereda spelare för elitsatsning. Han gick igenom PDP-programmet, som är öppet för spelare i rätt ålder, och hur de följs upp genom sin utveckling. Därefter presenterade RUK (Rugbyutvecklingskonsulent) Dustin Jinka sitt arbete i Stockholmsregionen.

Julian Bevan och Ronnie Björklund från Svenska Rugbydomarföreningen (SRDF) tog sedan vid och redogjorde för domarnas situation inför 2025, där det framkom att fler domare behöver utbildas.

Efter detta återupptogs diskussionen om serierna. Föreningarna fick möjlighet att samarbeta kring hur de vill att framtidens seriesystem ska se ut. Diskussionerna var engagerade och konstruktiva, men nådde inte hela vägen fram till ett beslut. Därför bokades ett digitalt uppföljningsmöte den 6 februari kl. 18.30. (Om du vill delta men inte har fått en inbjudan, kontakta din förenings ordförande eller mejla kansli@rugby.se).

Helgen avslutades med att Anders Blixt och Lina Olausson summerade konferensen och tackade alla som bidragit.

Stort tack till alla som gjorde denna helg möjlig!